auschwitz
auschwitz
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Auschwitz
 
Linkek
 
Jegyzknyv
 
Adolf Hitler
 
Birkenau
 
Kpek
 
Zsidk
 
Zene
Tartalom
 
Martin Walser: Auschwitz, vg nlkl
Martin Walser: Auschwitz, vg nlkl : Martin Walser: Auschwitz, vg nlkl

Martin Walser: Auschwitz, vg nlkl

  2004.12.05. 01:56

Martin Walser: Auschwitz, vg nlkl

Auschwitz ta egyetlen nap sem telt el. Ltezik olyan idõszmts, amelyben nem kell arrl beszlni, vajon elvlnek e a bûnk vagy sem. Ezt az idõszmtst trtnelemnek nevezik. Az Auschwitz-valsggal trtnõ minden egyes tallkozs alkalmval azonban azt lehet rezni, hogy ebben az idõszmtsban Auschwitz ta mg egyetlen nap sem telt el. Auschwitzrl nem tudunk olyan trtnelmi kiforrottsggal beszlni, mint ahogyan a 19. szzad npirtsairl beszlnk. Egyetlen kp brmely koncentrcis tborrl elg ahhoz, hogy ne legyen tbb mondanivalnk. Avagy akad e olyan jelentkezõ, aki megmagyarzn, hogyan is tehettnk efflt? Nagyon is rthetõ ht, ha az ldozatok s az ldozatok hozztartozi bntetst, s ltala igazsgszolgltatst akarnak; ugyanakkor az is rthetõ, ha mi, akik a tettesek npcsoportjhoz tartozunk, gy rezzk, a bntetõeljrs megszabadt bûnnktõl. Szemly szerint persze nem osztom ezt a hitet. A tettesek szemlyes trtneteibõl azonban tudhatjuk, hogy nekik semmi sem volt olyan fontos, mint hogy megmagyarzzk tettket. Meg kell rtetnik magukat. Tudniuk kell, mirt tettek ilyesmit. s ez a Mirt aztn mintegy nigazolsknt is szolgl. nmagban a bûnt egynileg kptelensg elviselni. s egy np, egy trsadalom? Minden esetre gy prblunk segteni magunkon, hogy a bûnt, a konkrt borzalmat egy halom trvnyszolga nyakba varrjuk. Azt a krdst azonban mgsem tudjuk elhrtani magunktl, hogyan is volt kpes hirtelen ennyi jl nevelt ember effle dolgokra. Valsznûleg egyetlen egyetemi szakkollgium sem akad, amely ok-okozati sszefggsbe tudn lltani neknk a trtnteket. Nincs olyan ok, amelyhez ezt az okozatot lehetne rendelni. S mgis, ezt a hallgyrat mi ptettk. Mi fejlesztettk. Lpsrõl lpsre. A modern munkamegoszts elvei alapjn. Szakemberek segtettek benne. Mindenki csak a sajt szakterletn. Erklcsi szakidiotizmus. Ezzel kapcsolatban hasonlatot hoznk, mellyel azonban nem egyenlõsgjelet akarok tenni kt dolog kz, mindssze azt akarnm sejtetni, mit is neveznk tudomnyos gondolkodsnak: A tudsok fejlesztseket hajtanak vgre, fegyvereket lltanak elõ, melyekkel ki lehet irtani az emberisget. S mindezt teljes rtatlansggal teszik. Tevkenysgk teljesen legitim. Nciainknak is voltak szakembereik, akik tudomnny emeltk a rasszizmust. A tudsok a hallgyrak szerkezetvel voltak elfoglalva. Az egyik Auschwitzban dolgoz frfit Dr. Faustnak hvtk. Az embereket pedig t kellett formlni, hogy segdkezzenek ebben az irtsban. Mghozz minden szinten: az egyszerû sernyektõl, az vatos cinikusokig mindenkit. Auschwitzban trsadalmunk egsze kzremûkdtt. De pp ezt a feltevst viseljk el a legnehezebben. Egy francia vagy egy amerikai egszen mskpp nzi az auschwitzi kpeket, mint mi. Neki nem kell arra gondolnia: Ezek vagyunk! Õk gondolhatjk: Ezek a nmetek! De mi, gondolhatjuk e: Ezek a ncik!? n nem tudok erre gondolni. Ez a szgyen a mi trtnelmi viszonyaink kztt keletkezett. Aztn rkltk az egsz trtnelmet. Nem csak a szabadalmi hivatalt meg az llami galrikat. A folytats mi magunk vagyunk. Azokat a krlmnyeket is tovbbvisszk, amelyek Auschwitzhoz vezettek. Ez persze nem jelenti azt, hogy kpesek lennnk mg egyszer ilyesmire. Ez csak azt jelenti, hogy nem elg, ha sszerzkdunk a kpeken lthat borzalmas erõszakon, majd gyorsan valamely trvnyknyvben keresnk mentsget. Az Auschwitzban elkvetett tettekre biztosan nem ltezik hatrozat. Ezt bizonytja az a groteszk ksrlet is, hogy megprblunk egy vagy kt milli halottat egyszerû trgyalsokkal elintzni. Persze mindannyiunkban l a ksrts, hogy vdekezznk Auschwitz-cal szemben. Odanznk, majd elfordtjuk tekintetnket. Ilyen kpekkel nem lehet lni. Az ldozatok s a tettesek mg mindig kt oldalon llnak. Vannak megbklst segtõ szervezetek. Vannak prblkozsok, melyek azt akarjk megakadlyozni, hogy bnultt tegyen bennnket a szgyen. Mindez persze jobb a semminl. A bennnk dl harcot azonban nem csendesti le. Korunkban semmi sem hasonlthat Auschwitzhoz. Szmomra nem ltezik olyan llspont, melyet kpviselve hatrozott vlemnyt alkothatnk arrl, ami trtnt; vagy akr csak az ldozatok szemszgbõl elfogadhat, a tettesek szmra elviselhetõ javaslatot tehetnk. Egyetlen Auschwitzrl mutatott kp kpes sztzzni minden lehetsges egyezmnyt ezzel a mlttal, mely ezrt aztn nem tud mltt vlni. Egyetlen nmet sem kpes a tborok talajrl fellemelkedve kijelenteni, hogy akik ott kzremûkdtek, azok pszichopatk, vagy specialistk voltak, s hogy neki ezekhez semmi kze. Nem vagyunk e mindannyian pszichopatk, specialistk? Van kznk hozzjuk, õk okozzk nyugtalansgunkat, szerzik sikereinket, adjk tisztessgnket, becsletnk tudatt, rtelmnkbe vetett risi bizalmunk. Ez persze nem azt jelenti, hogy lelkiismeretnket akarnnk demonstrlni, mg ha az nem is ltezik, de azt azrt mgiscsak el kell ismerni: Auschwitzot nem lehet lekzdeni. Mr az is figyelemre mlt, hogy mindazok utn, ami trtnt, megtalltuk ezt a kifejezst: A mlt lekzdse! Sem Isten, sem az utna kvetkezõ humanizmus nem vott bennnket attl, hogy megalkossuk Auschwitzot, majd pedig annak lekzdsre lljunk t. Ha szemgyre vesszk ezeket a korszakokat, tapasztalatbl llthatjuk, hinyzik belõlnk valami. Valami, amit Isten s a humanizmus hordozna. Valami olyasmi hinyzik belõlnk, ami tlmutat az egynen. Amivel szemben elszmolnivalink lennnek. Ami kptelenn tette volna szmunkra, hogy brmilyen mdon rszt vllaljunk az auschwitzi hallgyrban. Valami olyasmi, amit mg sem Isten, sem a humanizmus nem teremtett meg. Tl korn szabadtottuk fel magunkat. Az Auschwitzrl kszlt kpek elõtt mindenki belthatja: folytatnunk kell a pert. letnk vgig. Magunkban. Hiszen olyan kzs hangot gysem tallnnk, amelyen Auschwitzrl beszlhetnnk. Mint egynek pedig be kell ismernnk az Auschwitz-szgyent. Vagyis: a mindenfle liberlis s felszabadt aktus dacra jelentktelennek tûnnk nmagunk szmra. Auschwitz kapcsn azt tapasztaljuk, hogy mint egynek elutastjuk a bûnt; elutastjuk, elavultnak, irracionlisnak tekintnk mindent, ami meghaladja az idõkzben gymntkemnny vlt individualitsunkat…

Auschwitzi kpek elõtt effle valloms tr elõ a szemllõbõl. Be kell ismernnk, hogy br bszkk vagyunk semmire nem ktelezõ pluralizmusunkra, mint egynek kptelenek vagyunk viselni a trtnelem terht. Ehhez bizonyos transzcendens rtkekre van szksgnk, szolidaritsra …csupa idegen sz. Mint egynek nem tudjuk elviselni azt, amit kzsen tettek. Ezrt a zûrzavar, az elfojts. Mindez pedig merõ flhivatalossg Auschwitz-cal szemben. A tllõk, az ldozatok hozztartozi joggal rezhetik, hogy valami operasznpadi trkkel hirtelen csupa fesztelen, modern, mindenfle ktttsgtõl megszabadult egynek kz kerlt. Nmet, mi az? Kelet? Nyugat? Nmet np? Sohasem hallottam. Itt mindenhol csak klniek vannak, meg berliniek, stuttgartiak, frankok, vagy vesztfliaiak. De egyetlen nmet sincs. Ez a cg 1945-ben csõdbe jutott. Tllte viszont a Siemens, a Deutsche Bank, az AEG, a Bayer, BASF, a Flick, a Hoesch, a Thyssen…Igen, cgek Auschwitzban is voltak. De ht mi egy cg? Van e a cgeknek emlkezetk, lelkiismeretk? A cgek mgsem morlis intzmnyek. Mrt ne lehetne valaki bankr, meg gazdasgi vezetõ Hitler alatt, majd Adenauer alatt, majd… Mindssze az õt igazol szemlyzetet kell kicserlni. Vagyis nincs szakads. Csak sszeomls. Aztn jjpts. A jogutd legjobb tudsa szerint szmol, szervez, nnepel, emlkezik: vagyis, van hatridõnaplja, mely mindent legyõz. s mi? Mi hagyjuk, hogy legyõzzn. Mindannyiunkat. Sokkal kzelebb llunk egymshoz, mint amennyire az a bennnket hivatalbl elltknak, ptolhatatlansgunk szlltinak, individualizmusunk termelõinek nyre volna. Auschwitz egyetlen foltra knyszert bennnket. Valljuk be: az hoz bennnket ilyen kzel egymshoz, ahogyan Auschwitzra reagltunk…Nem valami kellemes dolog, hogy csak a legrosszabb, az Auschwitz-szgyen tart ssze bennnket. Az auschwitzi kpek pp az ellenkezõjt mutatjk annak, ami a brsgi termekben volt lthat. A brsgon a tettesek egynek, az ldozatok tmegvel voltak. Az auschwitzi kpeken az ldozatok egynek voltak, a tettes egy nemzet. A mai egyn mr emancipldott a nemzettõl. Az egyn a trsadalom rsze, mely hagyja, hogy legyõzzk. s a flhivatalossg mg fizeti is ezt. A legyõzs is annak a munkamegosztsnak a rsze, mely Auschwitzot okozta. De ma mr sem gynni, sem vezekelni, sem imdkozni nem tudunk. El tudunk e gondolkodni legalbb fontossgunkon? s beszmthatsgunkon - meg lehet ezt parancsolni? Ezt taln mr nem csak a teljestõ- s lvezõkpessggel lehet bizonytani, hanem azzal is, hogy kpesek vagyunk azonosulni velk, hogy szolidrisak vagyunk. De mit jelenthet az, hogy azonosulni velk? gy gondolom, ha ilyen mretû bûnt utlag nhny gonosztevõre reduklunk, az semmikpp sem segti az ldozatokra trtnõ emlkezst, a tllõket meg aztn vgkpp nem. Mifle besorols ez: Ha Goethe Faustjrl van sz, odatartozom, az auschwitzi Dr. Fausthoz azonban semmi kzm. Ami Goethevel kzs bennnk, az vele is kzs. Mindenkorra veszlyesnek tartom, ha trsadalmak, npek, llamok minden hatalmukkal s erejkkel bûnket legitimlnak s kvetnek el, majd pedig kivlogatjk a tetteseket.

Olyan korban, amikor egyn feletti tettesek egyfajta legalizci mellett hatalmas bûnket kvetnek el, mr nem elegendõ, ha az egyn finoman tvol tartja magt mindentõl, s lelkiismerett, melynek mr csak mint adfizetõ tartozik, adminisztrcira hasznlja. Az a sznjtk, melynek mr Szophoklszre sem volt szksge ahhoz, hogy megrz hatst rjen el, Filbinger miniszterelnk lmnysivrsgnak nyilvnos demonstrcija volt. Nyilvnval, hogy egszen a hallos tletet hoz brig risi nevelõ- s kulturgpezet gondoskodik a j lelkiismeretrõl. gy vlem, ha a trsadalom, melyhez tartozunk, bûnt kvetett el, mi magunk is bûnsk vagyunk. Erre mutattunk pldt Auschwitz-cal. Senki sem tudja megmondani neknk, hogyan is lljunk a tettesekhez tartozs gondolathoz. Azt mr aztn mindenki maga dnti el, amennyiben beszmthat, melyik flhez sorolja magt, s milyen kvetkezmnyei lesznek annak. Elõrsokkal ezt valsznûleg nem lehet meghatrozni. Mindaz, amit mond vagy tesz valaki, valloms. Ellenttben a beismerssel, melyet msoknak, msok elõtt tesznk, a vallomst nmagunk elõtt, nmagunk szmra tesszk.

Elg egyetlen pillantst vetni egy Auschwitzrl kszlt kpre, s legalbbis egy dolgot mindenki beismer: Nem tettk rajta tl magunkat. Tehetsz vele brmit, nem tudsz megszabadulni tõle. Nem tudsz rr lenni rajta. A kpekbõl sugrz erõszak belõled indult ki s most hozzd tr vissza. Nem elg, ha a szlõket, nagyszlõket megkrdezed: hogy trtnt ez. Krdezd magad, hogyan lehetsges ez.

jabban szeretnm elfordtani tekintetemet ezektõl a kpektõl. Knyszertenem kell magamat, hogy odanzzek. s nagyon is tisztban vagyok azzal, hogy knyszerteni kell magamat. Ha egy ideig nem knyszertem magam, azt veszem szre, hogy elvadulok. S ha arra knyszertem magam, hogy odanzzek, tudom, csak azrt teszem, hogy beszmthat legyek.

 
ra
 
Naptr
2025. Oktber
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Szmll
Induls: 2004-12-05
 
chat
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Yamika (Hugicm)
 
Zene
 
Kifejezsek
 

Szereted az egyedi történeteket? Kíváncsi vagy, hogy mire képes egy hobbi író? Ha igen, nézz be hozzám!    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Debrecen Nagyerdõaljai, 150m2-es alapterületû, egyszintes, 300m2-es telken, sok parkolós családiház eladó 06209911123    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    Lakatos munka- Épületlakatos munka- Haidekker kerítés - Haidekker kapu- Teraszkorlát- Lakatos munka szerelés- Hullámrács    *****    Itachi Shinden második fejezet!! - ÚJ FEJEZET - Felkerült a könyv második harmada!! Konoha.hu - KATT!! KATT! KATT!! KATT    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belõle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény vissza    *****    Rose Harbor, ahol a tenger suttog és a múlt sosem tûnik el teljesen. - FRPG - csatlakozz közénk te is :)    *****    Egy kikötõ, ahol minden hullám egy új kezdetet ígér. Rose Harbor, több mint egy város, egy világ a világ mögött.    *****    Rose Harbor &#8211; kisvárosi báj, nagy titkokkal - légy részese te is ennek a kalandnak :) - FRPG    *****    Óceán, erdõ, csillagfény &#8211; minden ösvény Rose Harborba vezet - aktív FRPG közösség